ARt T(r)ips voor een spannende zOmer
Kunst omdat het VOEDT!

 Adam, Lost in paradise? onze lieve vrouw ter nood Heiloo, kunstinstallatie Meg Mercx

Foto’s: Installatie Lost in Paradise? in Bedevaartsoord OLV ter Nood, Heiloo, door Meg Mercx. 2 waaiportretten, Eva (links) en Adam (rechts) ieder opgebouwd uit 1850 transparante gekleurde afbeeldingen. Het waaiportret van Eva is beschadigd en helaas verwijderd van de expo omdat de boom waaraan het werk hing de storm Polly, niet heeft overleefd


Op onverwachte plekken vind je ze weer deze zomer: onze beelden en installaties. Tijdelijke schetsen in de lucht. Ze verschijnen en verdwijnen. Hun ontstaan is te danken aan een opdracht of uit urgentie. Meestal werken Meg Mercx en ik samen aan zo’n kunstproject. Maar ook werken we individueel, of met groepen leerlingen, studenten of andersoortige teams. Dit in de vorm van een kunst & educatie of community event. En jawel, bijna al ons werk is te koop of te huur. Hieronder weer enkele bijzondere ART T(R)IPS uitgelicht:


Lost in Paradise?
installatie over Religie & Milieu
Heiloo, Heiligdom OLV ter Nood, Buitenexpositie tot 25 september 2023

Ondertussen speelt het zonnetje weer door het groen. De zwaarste zomerstorm ooit, Polly is gaan liggen. In Noord-Nederland worden de wonden gelikt. Zo ook in bedevaartsoort Onze Lieve Vrouw ter Nood in Heiloo waar een enorme ravage is ontstaan in het kapelbos waar de bijzondere buitenexpositie over natuur en geloof te vinden is. Veel bomen maar ook mijn kunstinstallatie Lost in Paradise is gedeeltelijk LOST. De twee transparante waaiportretten die veranderden qua kleur en vorm als de wind ermee speelde, de Adam en Eva van deze tijd, zijn niet meer samen. Eva was dankzij Polly, opnieuw gedoemd tot een zonde-val. Het werk is namelijk samen met de boom waaraan ze hing ter aarde gestort. Ze is verwijderd en kan hopelijk t.z.t. nog hersteld worden.

De installatie Lost in Paradise? verhaalt nu alleen nog over Adam. De titel verwijst naar scheppingsdag 6 (Bijbel, GEN.1: God schiep de mens naar zijn evenbeeld) en naar het epische gedicht Paradise Lost van de 17e-eeuwse Engelse dichter John Milton. Het gedicht werd door critici op diverse manieren uitgelegd. Ook deze installatie wil een multi-interpretabel signaal afgeven aan het publiek over spiritualiteit & milieu. Het materiaal van dit waaiportret staat ca. gelijk aan de hoeveelheid plastic die een persoon per jaar verbruikt. Het werk is een van de 7 bijzondere kunstinstallaties van de kunstroute Ode aan de Natuur.

Meer over de expositie en de meewerkende kunstenaars: ”IN HET BEGIN, EEN ODE AAN DE NATUUR”  www.olvternood.nl


Foto’s: Portretten in wording, Meg Mercx, Saint Valery en Caux, juli 2023, stift en acrylverf op doek 2m40x 2m40, links Andreas Burnier, schrijfster, hoogleraar criminologie (1931-2002) en rechts Roosje Glaser, danseres en overlever (1914-2000)

Moederlandse Geschiedenis
kunstproject over 50 intrigerende vrouwen uit Nijmegen.
PREVIEW: 3 MONUMENTALE PORTRETTEN: BIG DRAW NIJMEGEN 9 en 10 september 2023.

Het kunstproject over Moederlandse Geschiedenis waar ik eind 2023 mee aanvang, gaat net als mijn project VOORmoeders over bijzondere vrouwen uit onze geschiedenis. Ditmaal portretteer ik vrouwen uit de geschiedenis van Nijmegen. Bij elk getekend portret wordt een geschreven, persoonlijk portret toegevoegd, door naasten, de hoofdpersoon zelf, of door derden. Dit verhaalt over het leven van deze vrouw rond haar twintigste jaar. Deze periode is vaak de meest veranderlijke en ingrijpende in een mensenleven. De beslissingen die dan genomen worden, zijn dikwijls cruciaal voor de rest van het leven. Dat is niet alleen nu maar dat was in het verleden ook zo. Tevens symboliseert deze leeftijd de gemiddelde student in de studentenstad Nijmegen, die onderweg is naar z’n toekomst.

De geportretteerde vrouwen zijn geboren voor 1971. Dit was het jaar dat de vrouw wettelijk niet langer gehoorzaam hoefde te zijn aan de man in een echtvereniging. HOE WAS HET LEVEN VAN de VROUW toen en DAARVOOR …Over slavenhandel, verzetshelden, oorlogsslachtoffers, het dienstmeisje, hoogleraren, kunstenaars etc. Hun verhalen worden gekoppeld aan feiten uit de geschiedenis om zo ieders leven in ‘n historisch perspectief te plaatsen.

Het doel van dit kunstproject is dat deze verhalen meer verhalen losmaken over andere (vergeten) vrouwenlevens. En iets toevoegen aan de (vrouwen) geschiedenis er rondom heen. Door hierover meer inzicht te hebben, krijgen we ook meer (be)grip over, en handvaten voor ons huidig leven en onze toekomst. Want naast de Vaderlandse Geschiedenis hoort natuurlijk ook een Moederlandse Geschiedenis. Dit voor de broodnodige balans.

Eind 2023/ begin 2024 zullen deze PORTRETTEN op diverse en onverwachte plekken gedurende een paar maanden in Nijmegen te zien zijn. Ook zullen de 50 geschreven & getekende portretten en hun expoplek te vinden zijn op de site van thebigdrawnederland.nl /nijmegen en op megmercx.nl/category/werklog/

Preview: de eerste portretten en verhalen van Betsy Perk (1833-1906), Roosje Glaser (1914-2000), Andreas Burnier (1931-2002) en Nina Simone (1933-2003) verschijnen medio augustus op de sites. Drie van deze monumentale tekeningen zullen te zien zijn tijdens de aftrap van de BIG DRAW Nijmegen. Tijdens dit Tekenfestival zijn er heel veel andere boeiende kijk & doe projecten van collega’s: thebigdrawnederland.nl /nijmegen


Foto: Rêverie, dé Folly van een Rijtjeshuis, over woonrecht. Installatie Meg Mercx en Rob Verwer, Delden Twickelpark.

Rêverie, dé Folly van een Rijtjeshuis 
een installatie over woonrecht                                                                  MIKC | Perron1 Delden, Blikveld 5, DING. Kunst in het Twickelpark tot 16-10-2023

 

De installatie Rêverie is deze zomer onderdeel van Blikveld 5 ‘DING’ Verhalen in beeld. Een project van MIKC|Perron1 Delden. Een bijzondere buitenexpositie in het Twickelpark in Delden waaraan 10 kunstenaars meewerken. Installaties en beelden over vrijheid, recht en onrecht in heden en verleden. De startplek bevindt zich tegenover station Delden waar ook op perron 1 kunst te beleven valt. Het park is dagdagelijks open en de entree is gratis.

In Holland staat een huis. Droom of werkelijkheid. Ben je gevlucht om die droom? Van een (on)veilig thuisland naar een nieuwe haven? Of leef je in die droom en is je poëzie een andere werkelijkheid? Dagdromen doen we allemaal. De een bouwt ‘n nog groter luchtkasteel dan de ander. Voor sommigen wordt de droom werkelijkheid. Wij, Rob Verwer en Meg Mercx, hebben van onze dagdagelijkse werkelijkheid een droom gemaakt. De doorsnede van ons (t)huis hebben we omgezet in een monumentale 3D-lijntekening. Een schets in de lucht. Een tekening op ware grootte. Dat werkt vervreemdend. Van realiteit naar abstractie. Van werkelijkheid naar een folly. Dé folly van een rijtjeshuis? Dat roept hopelijk veel vragen op.

Veel Nederlanders wonen in een rijtjeshuis (60%). Daarom is het een super herkenbaar object. De doorsnede van ons (t)huis en de inrichting lijken -nee zijn een lijntekening: onbewoonbaar, onbruikbaar en vervreemdend. Voor ons een abstractie, maar helaas voor sommige mensen in Nederland is die abstractie een wrede realiteit. Heeft niet ieder mens het recht op een woonplek? Een veilige haven? Een veilig zijn?

Artikel 22, lid 2 van de Nederlandse Grondwet bepaalt dat de overheid moet zorgen voor (voldoende) huisvesting. Daarnaast wordt huisvesting als recht vernoemd in verschillende internationale verdragen. De overheid moet zich inspannen om dakloosheid te voorkomen en mensen beschermen tegen huisuitzettingen. Bron: www.mensenrechten.nl/ huisvesting


Foto: Sint Lievens Monstertoren Zierikzee, nieuwe expo plek voor de kunstinstallatie Blowin’ in the wind van Meg Mercx en Rob Verwer.      

Blowin’ in the wind..
kunstinstallatie over plastic soup 
tot 31 oktober Zierikzee, Sint-Lievensmonstertoren

vergeten vissen – verloren vissen – illegaal vissen – gezonken vissen – gepocheerde vissen –verdwenen vissen – verschenen vissen – vermoorde vissen – vervuilde vissen – gesmoorde vissen –gestreste vissen – versteende vissen – verdroogde vissen – gebakken vissen – prehistorische vissen –gezonde vissen – vette vissen – noordelijke vissen – verdronken vissen – territoriaal vissen – zieke vissen – over vissen – maaltje vissen

Onze consumptie van vis is in de afgelopen 50 jaar verdubbeld. En die groeit nog steeds. Drie miljard mensen zijn afhankelijk van de visserij voor hun inkomsten en voedsel. Bijna een derde van alle onderzochte visbestanden zijn overbevist. Verder zijn bijvangst en spooknetten een groot probleem, omdat er miljoenen dieren in de visnetten en vislijnen belanden terwijl er niet eens op ze gevist wordt. Zij worden daardoor ‘per ongeluk’ gedood. Het gaat hier ook vaak om bedreigde dieren zoals haaien, zeeschildpadden, walvissen en dolfijnen (bron: WWF). Een kwart van de vis die op de vismarkt verkocht wordt voor consumptie heeft plastic in hun verteringssysteem (bron: Plastic Soup Foundation).
Het klimaat verandert. Het milieu verandert. Maar veranderen wij genoeg mee? Zijn we ons bewust van de consequenties van ons gedrag? Het publiek wordt uitgedaagd hier een antwoord op te formuleren. The answer my friend is blowin’ in the wind…

Meer informatie en openingstijden: Stichting Centree: de dikke toren


Copyright © 2023 Meg Mercx & Rob Verwer All rights reserved.

Our mailing address is:
megmercx@gmail.com

Want to change how you receive these emails?
You can update your preferences or unsubscribe from this list.

Scroll naar boven